RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Ny rateoppgang(Ny)

Sist oppdatert:
Tankratene fortsetter å stige, og har nådd worldscale 115 østover fra Gulfen, men også i vest-Afrika er det markert bedring for VLCC'er og suezmax'er
Det er meldt åtte VLCC-slutninger i den Arabiske Gulf det siste døgnet på stadig økende rater.

VLCC-ratene har tirsdag morgen nådd WS 115 fra Gulfen til østlige destinasjoner som Kina og Korea, opp fra 105 i går formiddag og 97-98 ved inngangen til uken.

Frontline har sluttet Front Lord på WS 112,5 gulfen til Østen, mens den moderne VLCC'en Poros topper med en slutning på ws 115 fra Gulfen til Kina. Skipene laster 2. og 1. oktober.

Ratene tilsvarer en inntjening på rundt 59.000 dollar per dag på rundturbasis.

Vestover stiger det også, men ligger noe lavere. To VLCC'er er sluttet fra Gulfen til Europa i underkant av WS 84, mot ws 57,5 i helgen.

I Vest-Afrika går også ratene, og det sluttes nå på ws 87,5 til US Gulf, mot ws 52,5 sist fredag. Det er meldt to LVV-slutninger i området. Et Tankers-skip får ws 80 for en reise til Kina, og så det markert opp.

VLCC-oppturen trekker nå suezmax-ratene videre, og i Vest-Afrika sluttes det nå suezmax'er på ws 101-102 til USA, mot ws 77,5 for kun et par dager siden. Fire slutninger meldt.

Middelhavet henger forløpig litt etter, og det er meldt en slutning på ws 86. Forrige nivå var ws 82,5. En slutning i Nordsjøen, som er opp et par punkter.

Fakta:

Frontline eier og/eller opererer en flåte på 39 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 1 VLCC i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

Bergesen har 8 VLCC'er, 2 VLOO'er og 4 ULCC'er.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere