RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Ny raterekord

Sist oppdatert:
Det er satt nye raterekorder for året i VLCC-markedet i Midtøsten. Et skip er sluttet til ws 165 fra den Arabiske Gulf til Sør-Korea
Det er fortsatt liten aktivitet i VLCC-markedet i Gulfen, og mye skyldes mangel på skip. Det har resultert i ny raterekord for VLCC'ene det siste døgnet, og en eksplosjon i suezmax-aktiviteten.

Det er VLCC'en Falcon som er sluttet på rekordraten ws 165 på en reise med 260.000 tonn fra Gulfen til Sør-Korea. Skipet laster 8. desember, og raten tilsvarer omkring 101.000 dollar pr. dag.

Det er meldt ytterligere to VLCC-slutninger, blant annet er et skip meldt sluttet til Taiwan på ws 152, og laster 13. desember.

Aktiviteten er imidlertid langt høyere i suezmax-markedet med hele seks suezmax-slutninger det siste døgnet, noe som er det dobbelte av normalt i denne delen av suezmax-markedet. Det er mangelen på VLCC'er som nå smitter over, og ratene ligger i området ws 155-165, omtrent som tidligere i uken.

Det meldes om moderat aktivitet i de andre delene av suezmax-markedet, tre slutninger er gjort i henholdsvis Vest-Afrika og det Indre Middelhav. Ratene er stabile.

Fakta:
Frontline eier og/eller opererer en flåte på 39 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 1 VLCC i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere