RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Nye ratefall på liten aktivitet

Sist oppdatert:
Tankraten har falt videre det siste døgnet, og aktiviteten i VLCC-markedet er tynn. Det sluttes nå ned mot worldscale 45 i Gulfen. Suezmax-markedet er helt dødt
Det er meldt kun seks VLCC-slutninger fra onsdag ettermiddag til i formiddag i den arabiske Gulf. Det sluttes nå på rater under worldscale 50, som var hvor ratene endte på onsdag ettermiddag.

Blant de meldte slutningene er Iran Najm som får svake ws 45 for en reise med 275.000 tonn til Europa. Skipet laster 27. mai. Østover er 2001-bygde Formosapetro Challenger sluttet på ws 49 til Bataan, og laster 25. mai.

En Tankers VLCC får også ws 45 for en reise fra Gulfen til Singapore/Japan.

- Slutningene tilsvarer en inntjening på under 20.000 dollar pr dag og jeg forventer at fallet vil fortsette for det eventuelt stopper opp, sier en skipsmegler til iMarkedet.

Frontline har som vanlig klart å presse ut en noe bedre slutning, og Front Duchess får ws 57,5 for en reise til Thailand med 260.000 tonn. Skipet laster allerede 15. mai, som er mye av forklaring på den klart bedre raten.

I Vest-Afrika fortsetter VLCC'ene å dominere, men ratene har nå falt til worldscale 75 for slutninger til USA, ned fra ws 90-tallet for en uke siden. Det er datoer i slutten av mai som går.

I det indre Middelhav er to VLCC'er, blant annet Berge Stavanger, meldt sluttet fra Malta til Østen. Skipene skal lastes ved skip-til-skip-lasting av olje. To VLCC-slutninger meldt i Nordsjøen.

Les: Tank: Ingen støtte

Fakta:

Frontline eier og/eller opererer en flåte på 40 VLCC'er + 1 nybygg, og 33 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 2 VLCC’er i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

Bergesen har 10 VLCC'er, 2 VLOO'er og 4 ULCC'er.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Det er ingen aktivitet i suezmax-markedet, verken i Atlanterhavet eller i det indre Middelhav. Ingen slutninger meldt.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere