RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Nye store fall i VLCC-ratene

Sist oppdatert:
VLCC-markedet har ikke strammet seg til slik meglerne hadde håpet denne uken, og ratene har falt ytterligere som følge av nær null aktivitet. Fearnleys kutter nå ytterligere i timecharterratene
Det har igjen vært klare fall i stortankratene, og moderne VLCC'er får nå kun worldscale 80 fra Midtøsten til Fjerne Østen og ws 70 til Vesten. For en uke siden lå ratene på henholdsvis ws 125 og 100.

På de litt kortere reisene fra Gulfen til Singapore har raten falt fra ws 130 til ws 85, mens ratene i vest-Afrika har falt fem punkter til ws 85. Her har aktiviteten tatt seg noe opp etter utsikter til oppstart avdeler av Nigerias oljeproduksjon.

Fearnleys mener at utsiktene for markedet fortsatt er svake. Det er nå ventet hele 60 VLCC'er utenom Tankers og Frontline, ledige i Midtøsten, et antall markedet ikke har sett siden i fjor høst. For en uke siden var det ventet 47 VLCC'er de neste 30 dagene. Det ble bare meldt 10 VLCC-slutninger den siste uken.

Den lave aktiviteten forklares med utsiktene til at krigen i Irak på det nærmeste er over, og at det allerede er store volumer med olje på sjøen på vei til USA og Fjerne Østen. Befrakterne sitter nå på gjerdet og venter på ytterligere fall i ratene før de igjen entrer markedet.

Som følge av den svake tendensen har Fearnleys i sin ukesrapport kuttet sitt 12 måneders timecharterestimat fra 40.000 dollar pr. dag til 36.000 dollar for moderne VLCC'er.

Også suezmax-raten får unngjelde, og kuttes med 3.000 dollar på 12 måneders basis til 24.000 dollar. Denne raten ble for en uke siden kuttet med 1.000 dollar.

Ratene i spotmarkedet for suezmax'er har bedret seg noe etter å ha bunnet for en uke siden. Ratene ligger nå på ws 100 i de viktigste markedene.

Fakta:

Frontline eier og/eller opererer en flåte på 40 VLCC'er + 1 nybygg, og 33 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 2 VLCC’er i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

Bergesen har 10 VLCC'er, 2 VLOO'er og 4 ULCC'er.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere