RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Nytt markert fall i VLCC-ratene

Sist oppdatert:
Aktiviteten har kommet tilbake i VLCC-markedet men det har også utløst et markert fall i ratene det siste døgnet. Det er imidlertid ny oppgang i suezmax-ratene hvor markedet er nær ny bonanza
Det er meldt hele 10 VLCC-slutninger i Midtøsten det siste døgnet, etter nesten total stillstand i første halvdel av uken. Dette har utløst et kraftig ratefall, men det er store spredning i ratene for øyeblikket. Det er lasteprogrammer for midten av juni som nå endelig har kommet i markedet og satt fart i aktiviteten igjen.

Flertallet av slutningene fra den Arabiske Gulf til Fjerne Østen ligger i området worldscale 62,5, med noen slutninger oppe på ws 70 fra tidlig torsdag. Onsdag ettermiddag lå tilsvarende slutninger på ws 82,5.

Blant annet er TotalFinaElfs moderne VLCC Provence sluttet på ws 62,5 til Japan, og laster 260.000 tonn 13. juni. Det gir omkring 31.000 dollar pr. dag på timecharterbasis.

Vestover er det meldt en slutning til US Gulf på ws 65, det er den 2002-bygde Marjan som er meldt sluttet på denne reisen med 280.000 tonn, og laster 15. juni. Raten tilsvarer 34.500 dollar på t/c-basis. Tilsvarende slutninger lå på ws 75 i midten av uken.

Alle VLCC-slutningene gjelder midten av juni.

Mens ratene faller i Midtøsten så er de fortsatt sterke i Vest-Afrika, hvor det er meldt tre slutninger. Blant annet får et Tankers-skip ws 90 for en reise til US Gulf, mens ytterligere et moderne skip er meldt sluttet på en tilsvarende reise på ws 95. Skipene laster i midten av juni.

Ratefesten i suezmax-markedet ser ut til å fortsette i det indre Middelhav. Det er meldt fem slutninger i Middelhavet(Svartehavet, og ratene har fortsatt å stige.

Frontline har slutte Front Glory på knallsterke ws 195, opp 25 punkter fra onsdag. Det er også meldt en slutning på ws 185. Ratene gjelder reiser fra Svartehavet til Europa og lastedatoer i første halvdel av juni.

Tre slutninger meldt i Vest-Afrika, alle gjelder Frontline/Alliance-skip. Blant annet er et Alliance-skip meldt sluttet til India for en engangsrate på 3,2 millioner dollar, mens Front Comor får 1,7 millioner for en svipptur til Sør-Afrika.

Raten også opp i Nordsjøen, hvor det er meldt en slutning på ws 145 til US Gulf.

Fakta:

Frontline eier og/eller opererer en flåte på 40 VLCC'er + 1 nybygg, og 33 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 2 VLCC’er i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

Bergesen har 10 VLCC'er, 2 VLOO'er og 4 ULCC'er.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere