RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank og bulk i 2005?

Sist oppdatert:
Clarkson-sjef Martin Stopford mener at toppen er nær både for tank- og tørrlastmarkedet. Tankrederne er imidlertid fortsatt er bullish på neste år
Det var bildet etter presentasjonene som ble holdt på DnB Nor Markets årlige Shippingkonferanse i Oslo i formiddag.

Clarksons Martin Stopford gjentok i store trekk sine spådommer for det generelle shippingmarkedet, da han i dag fokusert på trendene i tank og tørrlastmarkedene fremover.

Han ser en fallende trend i ratene utover i neste år etter et knallsterkt marked gjennom vinteren. Deretter forventer han ytterligere fall til mer normalisert nivåer i 2006.

Ikke overraskende var tankrederiene som holdt presentasjoner i kjølvannet til Stopford, langt mer positive til tankmarkedet neste år. Både Frontlines finansdirektør Tom E. Jebsen, Overseas Shipholdings Groups konsernsjef Morten Arntzen og Teekays president Peter Anturri ser et fortsatt knallsterkt tankmarked med høy volatilitet i 2005.

- Høy volatilitet betyr høye rater, slo Antturi fast.

Verdensøkonomien og Kina

Stopfords mer forsiktige holdning til bulk og tank fremover er basert på utsiktene til en svakere verdensøkonomien de neste årene. Han ser for seg resesjon fra 2006. Stopford er for bulkmarkedets del også bekymret over dette markedets voldsomme avhengighet av utviklingen i Kina.

- At man begynner å bli nervøse er et godt tegn på at man er på toppen av konjunkturen, sa Stopford.

Jebsen i Frontline pekte derimot på at for tank- og oljemarkedets del så er den kraftige etterspørselsveksten ikke kun basert på Kina, men derimot en bred vekst i de fleste større utviklingslandene, fra Latin-Amerikas Argentina til India og de asiatiske tigrene.

Tank

- Det vil komme en dipp i tankmarkedet, for det vil komme en dipp i konjunkturen, sa Stopford i dag.

Ifølge Stopford er tankmarkedet for øyeblikket inne i en situasjon med null tonnasjeoverskudd, og siden 1997 har tonnasjeoverskuddet vært under 10 prosent og svakt fallende.

Denne situasjonen tror ikke Stopford vil fortsette, og viste til at allerede for neste år blir differansen mellom nettotonnasjeleveringene og etterspørselsveksten på drøye 10 millioner dødvekttonn.

- Det er ikke mye, og markedet vil være fortsatt stramt, men mer sårbart i forhold til volatiliteten, sa Stopford.

Han forventer at ratene vil komme ned på et mellomnivå i regionen 35.000-45.000 dollar dagen for VLCC’er, før det faller videre i 2006 til under 25.000 dollar dagen. Neste oppsving kan ifølge Stopfords beregninger først forventes i 2008.

Bulk

- Jeg er bekymret over den sterke Kina-avhengigheten, sa Stopford i innledning til sin bulkdel.

Han mente at en av de store faktorene bak det siste årets bulkboom var at kineserne ikke hadde peiling på hvordan de skulle entre markedet. Ifølge Stopford pøste de rett ut i markedet med sitt transportbehov og dermed sendte ratene rett opp. Stopford forventer at de etterhvert vil lære og dermed begynne å styre sine befraktningsbehov langt bedre og strammere.

En annen ting Stopford tok opp var bulkmarkedets sterke avhengighet til volatile konjunkturavhengige råvarer som stål. Kina har ekspandert voldsomt sin stålproduksjon de siste årene, men Stopford ser nå en utflatning.

I likhet med i tankmarkedet, ser Stopford et overskudd av tonnasje på omkring 10 millioner tonn ved utgangen av neste år. Han tror ikke det vil gi noe større fall i ratene gjennom neste år, men ser en fallende trend utover i andre halvår og videre i 2006.

- Utviklingen etter 2006 vil avhenge av Kina og hva investorene finner på, sa Stopford med klar hentydning mot en ny kontraheringsbølge.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere