Tank: Økende aktivitet

Etter lav aktivitet siden påske tok det seg litt opp igjen i VLCC-markedet før helgen, men uten større endringer i ratene

19.05.08 00:53

Ifølge P.F. Bassøes ukentlige markedsrapport så har VLCC-raten vært mer eller mindre flate den siste uken, og utviklingen fremover kan fortsette å være blandet selv om aktiviteten endelig har økt noe.



Redere og befraktere ligger nå i skyttergravene, og har ifølge Bassøe meget ulike ideer om hvor ratene bør ligge for øyeblikket. En negativ faktor for rederne på kort sikt er den ukelange ferien "den gyldne uken" i Japan, som kan underminere en eventuell bedring i etterspørselen på kort sikt.



Det sluttes nå moderne VLCC'er fra den Arabiske Gulf til Sør-Korea på ws 97,5, opp 2,5 punkter. Raten tilsvarer 58.000 dollar dagen. Ratene vestover er uendret på ws 80, som gir 54.000 dollar dagen. Flatt også i Vest-Afrika hvor ratene til US Gulf ligger på ws 95, eller 57.000 dollar pr. dag.



Det skal nå være ventet 42 VLCC'er ledige for lasting i Gulfen de neste 30 dagene.



Det var en ny flat uke også i suezmax-markedet, en trend som er ventet å holde seg den neste uken. I Vest-Afrika ligger raten på ws 122 til østkysten av USA, noe som gir drøye 36.000 dollar pr. dag på timecharterbasis. I Svartehavet og Middelhavet har ratene falt nye 10 punkter til ws 140, som fortsatt betyr rater godt over 50.000 dollar pr. dag.



Fakta:

Frontline eier og/eller opererer en flåte på 39 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 1 VLCC i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.



Nordic American Tanker Shipping eier tre suezmax'er som frem til oktober 2004 går på kontrakter til Shell med en garantert minimumsrate på 22.000 dollar dagen.



VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.



ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.



Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.



VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.



Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.



Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).



Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Nyheter

Annonsebilag