RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank på vent

Sist oppdatert:
Stortankrederne i Midtøsten går nå inn i en venteperiode uten spesielle utsikter til rykk i ratene.
Bakgrunnen er at størsteparten av lastene for juli nå er dekket opp for supertankerne i Persiabukten, mens lastene for august ikke er ventet å dukke opp i markedet på en ukes tid.

Skipsmeglerhuset Fearnleys forventer at den neste uken vil vise en stabil sidelengs trend for stortankratene ut av Midtøsten, etter at markedet falt tilbake den siste uken. Det sluttes nå på worldscale 100 fra Midtøsten til Japan, ned nye 10 poeng den siste uken.

Vestover fra Persiabukten falt raten fra ws 90 til ws 82,5 den siste uken. Antallet ledige VLCC’er ventet til Midtøsten de neste 30 dagene økte fra 51 til 57 den siste uken.


Ratene for både VLCC’er og suezmax-tanekre fra Vest-Afrika til USA falt svakt tilbake den siste uken blant annet på grunn av langhelgen i forbindelse med 4.juli-feiringen.

VLCC-raten fra Vest-Afrika til US Gulf falt fra ws 125 til ws 117,5, mens suezmax-raten fra Vest-Afrika til Østkysten av USA falt 10 poeng til ws 150. I det indre Middelhav er det også press på suezmax-ratene, som er ned 20 poeng til ws 155.

Ratene i det Indre Middelhav er ifølge Fearnleys fortsatt under press.

Fakta:

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) - Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere