RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Priser inn 50.000 dollar dagen

Sist oppdatert:
Futuresmarkedet på shippingbørsen Imarex priser nå inn snittrater for supertankerne på snaue 50.000 dollar pr. dag gjennom resten av 2004 fra Midtøsten
Troen på markedet blant de profesjonelle aktørene i tankmarkedet har dermed endret seg kun marginalt i forhold til hva de priset inn for en måned siden.

På tampen av januar ble 2004-kontrakten for VLCC-strekningen Midtøsten til Japan priset til worldscale 96, mens den samme kontrakten i dag ligger på ws 98. Det tilsvarere en gjennomsnittlig dagrate for resten av året på knappe 49.600 dollar pr. dag, mot 48.500 dollar dagen for en måned siden.

Bunnen er som tidligere priset inn til å komme i tredje kvartal, forwardkontrakten for kvartalet ligger på ws 80, som tilsvarer omkring 37.800 dollar pr. dag. Et meget godt nivå sett i forhold til historisk rater som i snitt har ligget på 30.000 dollar dagen siden begynnelsen av 1990-tallet.

Det har vært en del snakk om dens sesongmessige svekkelsen i andre kvartal, men aktørene på Imarex priser inn kun et par tusen dollar i fall fra dagens nivåer.

For VLCC-strekningen Vest-Afrika til US Gulf prises det nå inn en snittrate på worldscale 102, som tilsvarer 64.300 dollar pr. dag på timecharterbasis. Det er marginalt ned fra hva kontrakten ble priset til på Imarex i slutten av januar. Bunnen er ventet å komme i tredje kvartal med rater rett under 50.000 dollar dagen.

I suezmax-markedet prises 2004-kontrakten til ws 129, eller 37.5000 dollar pr. dag. Det er noe ned fra nivå rundt 40.000 dollar pr. dag sett i slutten av januar. Bunnen i tredje kvartal er ventet å gi rater rett over 27.000 dollar pr. dag.

Fakta:

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Futureskontrakten er en avtale om å kjøpe eller selge en fastsatt mengde av et gode som skal gjøres opp mot prisen på et underliggende gode (i dette tilfellet sporraten) på en fastsatt dato i fremtiden til en fastsatt pris. En futureskontrakt gjøres opp daglig i forhold til markedsprisen på underliggende.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere