RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Proffene ser svakere tankmarked

Sist oppdatert:
Det har vært et markert fall i prisingen av VLCC-markedet i fjerde kvartal på den internasjonale fraktebørsen Imarex. Det ser ut til at proffene nå tror ratefesten er på nedadgående
Sluttnoteringene for VLCC-kontraktene på Imarex tirsdag viser et betydelig fall for fjerdekvartalskontraktene fra fredag. Kontrakten for standarstrekningen fra den Arabiske Gulf til Japan falt fem worldscalepunkter mandag, men i går falt den ytterligere 13,5 punkter, og endte på ws 81,5.

På timecharterbasis er fallet på drøye 8.000 dollar pr. dag, og kontrakten viser at proffene i markedet nå tror på snittrater rundt 35.300 dollar pr. dag fra Gulfen til Fjerne Østen. Kontrakten er nå tilbake på nivåene fra før den heftige oppgangen for en uke siden som toppet seg på worldscale 100.

Kontrakten for første kvartal neste år falt 4 punkter til ws 76, som tilsvarer knappe 32.000 dollar pr. dag. Det vil likevel gi en hyggelig inntjening for Frontline som har breakeven på drøye 21.000 dollar pr. dag, skulle markedets forventninger slå til.

Spotmarkedet lå i går rundt ws 121 for reiser østover, det tilsvarer knappe 60.000 dollar pr. dag.

VLCC-kontrakten for strekningen Vest-Afrika til US Gulf falt like markert på Imarex i går, og er sist kvotert til ws 85, som er ned 15 punkter toppnoteringen for fjerdekvartals futurekontrakt mandag. Fjerdekvartalsfuturen tilsvarer en t/c-inntjeningen på 47.200 dollar pr. dag gjennom kvartalet, som er ned 10.000 dollar.

De store tankrederiene og befrakterne som handler på Imarex har også sendt ned første kvartalskontrakten med et par punkter til ws 80. Like interessant er det at mens futuremarkedet den siste uken har indikert en stigning inn i fjerde kvartal, så viser Imarex futureskurve nå kontinuerlig fallende trend fremover.

Suezmax-futuren som gjelder strekning Vest-Afrika til østkysten av USA falt med 11 punkter til ws 116 for fjerde kvartal, mens første kvartalskontrakten er sist gjort på ws 112,5, ned 5 punkter fra mandag. Det tilsvarer rater på henholdsvis 29.500 dollar og 28.300 dollar.

Fakta:

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Futureskontrakten er en avtale om å kjøpe eller selge en fastsatt mengde av et gode som skal gjøres opp mot prisen på et underliggende gode (i dette tilfellet sporraten) på en fastsatt dato i fremtiden til en fastsatt pris. En futureskontrakt gjøres opp daglig i forhold til markedsprisen på underliggende.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere