RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Ratefallet fortsetter

Sist oppdatert:
Det kraftig fallet i stortankratene i den Arabiske Gulf fortsatte det siste døgnet, og det er nå sluttet østover fra Gulfen helt nede på worldscale 56. Fallet spres til suezmax'ene
Det er meldt seks ULCC/VLCC-slutnigner i gulfen det siste døgnet, og ratene har fortsatt å falle markert. tirsdag mrogen lå ratene på ws 70, men i løpet av gårsdagen falt de videre under ws 60-nivået.

Den svakeste slutningen er VLCC Utik bygget i 2001, skipet får ws 56 for en reise fra Gulfen til Sør-Korea. Utik skal laste 275.000 tonn 18. oktober.

1986-bygde Cosmo Venus er meldt sluttet på ws 63 med 240.000 tonn til Thailand, og laster 24 oktober. Det er lastedatoer for de to siste ukene av oktober som å gjøres.

Utenom en slutning i det Indre Middelhav på ws 62,5 for en reise til Europa, er det ikke gjort VLCC-slutninger i andre regioner.

Fallet i VLCC-ratene ser nå ut til å begynne å presse suezmax-ratene. I Vest-Afrika har ratene falt et par punkter tross stor aktivitet. Det er meldt åtte slutninger, blant annet to Alliance-skip som får ws 107,5 til østkysten av USA.

Bildet er imidlertid ikke entydig negativt for i det Indre Middelhav har ratene nå karret seg opp fem punkter, og det sluttes nå på ws 107,5 til 110. Fire slutninger av suezmax'er er meldt.

Fakta:

Frontline eier og/eller opererer en flåte på 39 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 1 VLCC i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

Bergesen har 8 VLCC'er, 2 VLOO'er og 4 ULCC'er.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere