RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Raten etablert på 60.000 dollar(Ny)

Sist oppdatert:
VLCC-ratene i Midtøsten har nå etablert seg rundt worldscale 115 for reiser østover. Suezmax-raten i Vest-Afrika viser fortsatt styrke
Det er meldt 10 VLCC-slutninger i Midtøsten det siste døgnet, og ratene har nå etablert seg rundt worldscale 115. Det betyr timecharterrater rett under 60.000 dollar fra den Arabiske gulf til Fjerne Østen.

Det er totalt meldt fem slutninger på ws 115-nivå det siste døgnet, blant annet er et skip tilhørende Frontline meldt sluttet på ws 115. Skipet laster 2. oktober for en reise til Taiwan.

Videre er både Kaimon bygget i 1991 og Kaimon II levert i 2002 meldt sluttet. Skipene går til henholdsvis Durban og Østen på ws 113 og 115. Skipene laster 7. og 4. oktober.

Utenom slutningen til Durban, er det kun slutninger til Østen som meldes. Det skal fortsatt være omkring 70 laster igjen for oktober, og markedet beskrives som stramt.

En Tankers-slutning i Vest-Afrika, og raten er oppgitt til ws 77,5 for reisen til Kina med 260.000 tonn. Raten er ned 2,5 punkter fra tirsdag morgen.

I Middelhavet skal 1997-bygde Courtnay Bay være sluttet med 280.000 tonn fra Sidi Kerir til Europa. Raten er oppgitt til ws 82,5, og lastedato er 15. oktober.

I Nordsjøen har Tankers sluttet et skip fra Mongstad til østkysten av Canada, og raten er markert opp fra tidligere slutninger. Tankers-skipet får ws 97,5 og laster 280.000 tonn 9. oktober.

Rateoppgangen i suezmax-markedet i Vest-Afrika har holdt seg. Det sluttes på ws 97,5-100 til USA, mens ratene til Europa ligger i området 102,5 til 104. 1996-bydge Marina M får ws 104 for en reise med 130.000 tonn Europa. Skipet laster 28. september.

Det er meldt fire suezmax-slutninger i det Indre Middelhav, men raten fortsetter å holde seg i intervallet 77,5 til 82,5.

Fakta:

Frontline eier og/eller opererer en flåte på 39 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 1 VLCC i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

Bergesen har 8 VLCC'er, 2 VLOO'er og 4 ULCC'er.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere