RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Ratene kan falle videre

Sist oppdatert:
VLCC-ratene kan komme til å falle videre fremover som følge av god tilgang på ledige skip i Midtøsten
Det skriver Fearnleys i sin ukentlige markedsrapport.

Ratene har falt noe den siste uken, noe som var som forventet på grunn av god tilgang på ledig tonnasje. Situasjonen har ikke endret seg for den kommende uken. Det er ventet 54 ledige VLCC'er i Midtøsten de enste 30 dagene, en ned fra forrige uke. Det ble gjort 35 slutninger sist uke, mot kun 20 uken før.

Det sluttes nå moderne VLCC'er på worldscale 110 fra den Arabiske Gulf til Japan, mot ws 120 for en uke siden. Raten vestover har falt 10 punkter til ws 90. I Vest-Afrika falt ratene 7,5 punkter til ws 117,5 for reiser til US Gulf.

Suezmax-markedet er fortsatt preget av liten aktivitet, og Fearnleys betegner markedet som svakt. Ratene i Middelhavet har kommet ned nye 15 punkter til ws 145, mens det i Vest-Afrika har vært et fall på nær 30 punkter til ws 145.

Noe bedre i Midtøsten hvor ratene holder seg på ws 150 pluss.

Om det er stille i spotmarkedet så fortsetter bestillingen på nye tankskip å rulle inn i Asia. Japanske NYK skal ha plassert ordre på ikke mindre enn tre VLCC'er den siste uken. Videre har Angolas Sonangol plassert en ordre på en suezmax med ytterligere to opsjoner ved sørkoreanske Daewoo.

Fakta:
Frontline eier og/eller opererer en flåte på 39 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 1 VLCC i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

Nordic American Tanker Shipping eier tre suezmax'er som frem til oktober 2004 går på kontrakter til Shell med en garantert minimumsrate på 22.000 dollar dagen.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere