Tank: Ratene kan komme litt ned

Etter et minirally i VLCC-markedet rett før påske har markedet flatet ut, og skipsmeglerhuset P.F. Bassøe tror ratene kan komme litt ned på kort sikt

19.05.08 00:53

Det er nå økt tilgang på tonnasje i Midtøsten, og Bassøe teller 24 skip ledig for de neste 30 dagene, klart opp fra uken før. Blant annet er det ti skip med doble skrog i tallene, mot nær null for en uke siden, det er likevel et ganske stramt marked.



I tillegg til økt tilgang på tonnasje ser Bassøe noe usikkerhet knyttet til eksportvolumene i Midtøsten etter OPECs kutt 1. april og den stadig økende uroen i Irak, som kan ramme oljeproduksjonen i landet.



Tirsdag ligger ratene i Midtøsten rundt worldscale 90 til Vesten og ws 105 til Fjerne Østen, noe som betyr timecharterrater i området 60.000-65.000 dollar dagen. I Vest-Afrika svekket markedet seg i takt med svak aktivitet i suezmax-markedet og ligger på ws 105, ned 10 punkter fra uken før.



Suezmax-ratene falt tungt i påskeuken etter en lengre periode med svak aktivitet, og ratene lå i helgen på ws 130 fra Vest-Afrika til USA, mot ws 167,5 uken før. I Middelhavet er minibonanzaen over og ratene har rast ned 50 punkter til ws 157,5.



Fakta:

Frontline eier og/eller opererer en flåte på 39 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 1 VLCC i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.



Nordic American Tanker Shipping eier tre suezmax'er som frem til oktober 2004 går på kontrakter til Shell med en garantert minimumsrate på 22.000 dollar dagen.



VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.



ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.



Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.



VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.



Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.



Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).



Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Nyheter

Annonsebilag