RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Ratene litt opp

Sist oppdatert:
VLCC-ratene har steget ytterligere et par punkter det siste døgnet, men aktiviteten har falt noe. Det er imidlertid god aktivitet vest for Suez-kanalen
Det er meldt kun fem VLCC-slutnigner i Midtøsten det siste døgnet, men raten har krabbet opp et par punkter til. Det sluttes nå på worldscale 110 på de kortere distansene østover.

Blant annet er den moderne VLCC'en Astro Carina meldt sluttet på ws 110 fra Gulfen til Singapore. Skipet laster 260.000 tonn 5. juni. Det er gjort slutning på tilsvarende nivå til Sør-Afrika.

I Vest.Afrika er det meldt en slutning, og raten er i bedring. Tankers-skipet Millenium er meldt sluttet på ws 77,5 til Taiwan. Skipet laster 10. juni. I det indre Middelhav er en VLCC meldt sluttet intra Europa på ws 92,5.

Størst aktivitet i Atlanterhavet er det i Nordsjøen hvor det er meldt slutet heler fire VLCC'er. Ratene ser foreløpig ut til å være uendret. Tankers-skipet Eagle Virginia får ws 62,5, og laster 280.000 tonn til US Gulf 2. juni.

Bergesens Berge Nisa skal lastes ved skip til skip lasting i Canada, og får 3 millioner dollar for frakten til Singapore. Skipet laster 7. juni.

Den gamle 1970-talls vlcc'en Dorset ble for en uke siden frem holdt som en av flere skip på vei til opphugging. Nå er imidlertid skipet meldt sluttet på 60 dagers timecharter til 18.000 dollar pr. dag. Befrakter Bayoil har opsjon på ytterligere 90 dager.

God aktivitet i suezmax-markedet i Vest-Afrika, men ratene er stort sette uendret og ligger nedre del av ws 120-tallet. I Det indre Middelhav er det heller ingen store endringer, fire slutninger meldt.

Fakta:

Frontline eier og/eller opererer en flåte på 40 VLCC'er + 1 nybygg, og 33 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 2 VLCC’er i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

Bergesen har 10 VLCC'er, 2 VLOO'er og 4 ULCC'er.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere