*Nettavisen* Nyheter.

Tank: Ratene noe opp

Ratene i Midtøsten steg igjen fredag og over helgen, og markedet er tilbake midt på worldscale 70-tallet. Suezmax-markedet er fortsatt sterkt i Vesten

19.05.08 01:03

Det er meldt syv ULCC/Vlcc-slutninger i Midtøsten siden fredag formiddag, og ratene har steget videre. Det sluttes nå på rater midt på ws 70-tallet til Fjerne Østen, som er opp fem punkter. Vestover til US GUlf er også raten opp, og det er sluttet på ws 75.



Det sterke markedet for VLCC'er i Vest-Afrika har kommet litt ned igjen. To slutninger er meldt, blant annet får 1995-bygde Astro Lyra ws 92,5 for en kort reise til Spania. Skipet laster 28. november.



Roligere i suezmax-markedet etter rateoppgangen i slutten av forrige uke. I Vest-Afrika er det gjort fire slutninger, og ratene ligger rundt ws 150 til østkysten av USA. Alliance har blant annet sluttet et skip, som laster 130.000 tonn 26. november.



Det er kun en slutning i det indre Middelhav siden fredag, raten er oppgitt til ws 155. Skipet laster i slutten av november.



Fakta:

Frontline eier og/eller opererer en flåte på 39 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 1 VLCC i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.



VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.



ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.



Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.



VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.



Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.



Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).



Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.