*Nettavisen* Nyheter.

Tank: Ratene og aktiviteten ned

Etter en frenetisk aktivitet mandag, har aktiviteten i VLCC-markedet falt tilbake igjen, og ratene fortsetter den negative trenden. Suezmax-ratene er også under press

19.05.08 01:16

Kun to slutninger er meldt i den Arabiske Gulf det siste døgnet, og det på rater som er ytterligere ned. Dermed er aktivitetsnivået tilbake på nivået som har hersket de siste tre ukene.



De to moderne VLCC'ene World Luna og Universal Brave er sluttet på ws 95 fra Gulfen til US Gulf, ratene er ned 4-5 punkter fra tidligere i uken. Skipene laster 17. og 20 februar.



Det er ingen aktivitet ellers i VLCC-markedet.



I suezmax-markedet er ratene i det indre Middelhav befestet under ws 200-nivået og trenden er fallende. Seks slutninger er gjort i regionen det siste døgnet, og det sluttes på nivåer mellom ws 185-195, etter tre uker med rater over ws 200.



Ratene er klart ned også i Vest-Afrika, hvor det nå sluttes på ws 145-47 til Brasil og Europa, ned 20 punkter fra før helgen. To slutninger er meldt det siste døgnet.



Fakta:

Frontline eier og/eller opererer en flåte på 40 VLCC'er + 1 nybygg, og 33 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 2 VLCC’er i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.



Bergesen har 10 VLCC'er, 2 VLOO'er og 4 ULCC'er.



VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.



ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.



Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.



VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.



Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.



Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).



Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.