Tank: Ratene snudde opp igjen

VLCC-ratene i Midtøsten nådde bunnen i går formiddag, men steg igjen i går kveld på klart bedre aktivitet. Suezmax-markedet sliter fortsatt med laber aktivitet

19.05.08 00:56

Mot en kun en håndfull VLCC-slutninger i begynnelsen av uken, ble det i går gjort 10 VLCC-slutninger i Midtøsten, og ratene snudde opp igjen i går kveld på utviklingen.



Det sluttes nå på worldscale 125-130 for reiser til Østen. Blant de siste slutningen er Frontlines New Circassia, som får ws 125 for en last med 270.000 tonn. Skipet laste 14. mars.



John Angelicoussis har fått sluttet Astro Libra på ws 130 på en tilsvarende reise, og laster 16. mars. Ratene tilsvarer omkring 77.000 dollar dagen.



Markedet bunnet i går på slutninger nede på ws 112 til Japan og ws 114 til Sør-Korea, men er altså klart opp igjen.



Bedre fart også i Vest-Afrika med fire slutninger, hvorav to til US Gulf på ws 120. Det er på nivå med hva man har sette tidligere i uken. Skipene laster i andre uken av mars.



I suezmax-markedet er det fortsatt helt dødt, med kun en slutning i henholdsvis Vest-Afrika og Middelhavet. Ratene er på ws 150 og 170.



Fakta:

Frontline eier og/eller opererer en flåte på 39 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 1 VLCC i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.



Nordic American Tanker Shipping eier tre suezmax'er som frem til oktober 2004 går på kontrakter til Shell med en garantert minimumsrate på 22.000 dollar dagen.



VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.



ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.



Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.



VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.



Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.



Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).



Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.