RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Ratene stiger i Vest-Afrika

Sist oppdatert:
Det har vært voldsom aktivitet i VLCC-markedet i Midtøsten det siste døgnet, men ratene er stort sett uendret. Derimot er ratene på vei opp i Vest-Afrika på stor aktivitet
Det er meldt hele 17 VLCC-slutninger i Midtøsten det siste døgnet, men i motsetning til for Vest-Afrika så har ikke ratene i særlig grad beveget på seg. Aktiviteten har vært høy hele uken, men det er kun på de tidligste datoene i august at ratene har kommet litt opp. De er likevel uendret fra torsdag morgen.

VLCC'er som kan laste i de to første ukene av august får nå worldscale 50-52, uendret fra i går, mens lastedatoer senere i måneden ligger stabilt på ws 45 til 47,5 både østover og vestover fra den Arabiske Gulf. Blant slutningene er Frontlines Front Eagle som får ws 51 for en reise til Rødehavet, og laster allerede 7. august.

Ytterligere to Frontline-skip er meldt sluttet henholdsvis til Kina og med åpen destinasjon. Lastedatoene er 8. og 6. august, og ratene ws 52,5 og 50.

I Vest-Afrika har derimot aktiviteten ført til en økning i ratene det siste døgnet. Hele seks VLCC-slutninger er meldt, og raten er opp et par punkter til ws 52, mot ws 50 tidligere i uken. De fleste slutningene gjelder Tankers-skip for reiser til US Gulf. Skipene laster i andre halvdel av august.

For suezmax'ene har aktiviteten gitt større utslag, og det sluttes nå helt oppe på ws 100, mot ws 87,5 bare for et døgn siden. Det er skip tilhørende Frontline og Alliance som oppnår disse ratene for reiser til Østkysten av USA. Skipene laster 9. august. Totalt fire slutninger er meldt.

Det er eller stille i det Indre Middelhav og Nordsjøen, med kun en håndsfull slutninger og uendrede rater.

Fakta:

Frontline eier og/eller opererer en flåte på 40 VLCC'er + 1 nybygg, og 33 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 2 VLCC’er i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

Bergesen har 8 VLCC'er, 2 VLOO'er og 4 ULCC'er.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere