RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Ratene til 100.000 dollar(Ny)

Sist oppdatert:
Bonanzaen i VLCC-markedet ser ut til å skyte ny fart. Torsdag morgen meldes det om nye rekordslutninger, en VLCC skal være slutet til en rate over 100.000 dollar dagen til Rødehav
Det opplyser befraktningsmeglere til iMarkedet torsdag morgen.

Den 1997-bygde Equatorial Lion, tilhørende Tankers-medlem OSG, er sluttet på ws 100 fra den Arabiske Gulf til US Gulf. Skipet laster 275.000 tonn 22. oktober, og vil alternativt gå til vestkysten av USA på ws 112,5.

Raten på ws 100 til vesten tilsvarer omkring 61.000 dollar pr. dag på timecharterbasis. I tillegg til Equatorial Lion, skal 1999-bygde Emilie Mærsk være sluttet til US Gulf på ws 97,5. Onsdag morgen lå ratene på ws 85.

Videre er 1991- bydge Kaimon sluttet på to etterfølgende reiser fra Gulfen til India, og får ws 147,5 for reisene med 263.000 tonn for Reliance. Første lastedato er 5. oktober.

Det er et Tankers-skip får rekordraten på ws 170 for en reise med 275.000 tonn til Rødehavet, og laster 4. oktober. Raten tilsvarer noe over 100.000 dollar pr. dag. Det er meldt ytterligere to slutninger til Rødehavet gjort tidligere onsdag på ws 135 og 145.

Ifølge skipsmeglere iMarkedet har vært i kontakt med, skal ratene ha steget kontinuerlig utover kvelden i går og i morges.

Det er totalt meldt 10 VLCC-slutninger det siste døgnet.

Østover ligger ratene på worldscale 130, som betyr rater på over 80.000 dollar pr. dag.

Fakta:

Frontline eier og/eller opererer en flåte på 39 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 1 VLCC i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

Bergesen har 8 VLCC'er, 2 VLOO'er og 4 ULCC'er.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere