Tank: Ratene videre opp

Stortankratene steg videre sist uke, og det er få tegn til noe tilbakefall denne uken, tross VLCC'rater over 100.000 dollar pr dag på noen strekninger

19.05.08 01:02

I VLCC-markedet logger skipene nå 104.000 dollar pr. dag på reiser fra den Arabiske Gulf til Østen, etter at ratene spratt opp nye 12,5 worldscalepunkter sist uke. Ratene ligger på ws 165, ifølge skipsmeglerhuset P.F. Bassøes ukesrapport.



Vestover sluttes det på ws 120, opp 5 punkter, og raten tilsvarer knappe 85.000 dollar pr. dag. I Vest-Afrika har ratene ligget uendret på ws 130, som gir 80.000 dollar pr. dag på en rundreise til US Gulf.



Ifølge Bassøe er det langt mellom tegn til svakhet i markedet, og ratene har fortsatt å styrke seg på svakt volum.



En befraktningsmegler iMarkedet har snakket med mandag morgen sier at det ventes et enormt momentum i markedet denne uken.



- Kun 40 prosent av volumet for desember er dekket og med en syltynn tonnasjeliste kan vi forvente oss at markedet vil holde seg på ws 160/165 nivå, 100.000 dollar pr. dag, sier han til iMarkedet.



Det snakkes ifølge megleren også om en mulig oppgang til worldscale 200. Det er spesielt etterspørsel fra Kina som trekker, og den er ventet å forbli stor gjennom desember. Denne uken er det ventet at Saudi-Arabias lasteprogram for første halvdel av desember kommer i markedet.



Suezmax-markedet er også ventet å bli stramt som følge av det knallsterke VLCC-markedet.



I Midtøsten får skipene ws 160, som gir omkring 44.600 dollar dagen, ned omkring 5.000 fra uken før. I Vest-Afrika logger suezmax'ene nå ws 142,5, som gir 41.600 på reise til USA, det også ned omkring 5.000.



Fakta:

Frontline eier og/eller opererer en flåte på 39 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 1 VLCC i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.



VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.



ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.



Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.



VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.



Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.



Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).



Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.