Tank: Ratepresset fortsetter

VLCC-ratene falt tungt i forrige uke, og ifølge P.F. Bassøe ser presset ut til å fortsette som følge av tonnasjeoppbygging og faktisk kutt i lastene fra OPEC

19.05.08 00:54

Det var relativt lav aktivitet sist uke, og ifølge Bassøes ukentlige markedsrapport så har dette ført til at det er økt tilgang på ledig stortanktonnasje, også dobbelt skrog, i Midtøsten. Samtidig registres det at OPECs stadig ønsker ytterligere produksjonskutt , og dette ser ut til å ha ført til mindre laster fra oljekartellet for april. Det er nå 45 VLCC'er ledige for lasting de neste 30 dagene i Gulfen, hvorav 17 er med doble skrog.



Bassøe mener at ratene fortsatt er under press i VLCC-markedet slik de var store deler av forrige uke. Ratene i Midtøsten falt 35 punkter for VLCC'er laster til Sør-Korea, men betaler fortsatt ws 90, som gir hyggelige 53.500 dollar dagen på timecharterbasis.



I Vest-Afrika falt VLCC-ratene 10 punkter til ws 120 for reiser til US Gulf, som gir 77.400 dollar pr. dag.



Lyspunktet sist uke var suezmax-markedet hvor det var god aktivitet og svakt stigende rater i Midtøsten og i det indre Middelhav. I Vest-Afrika var ratene nær uendret og ligger på ws 165, som gir 53.600 dollar dagen. I det indre Middelhav steg ratene fra ws 155 til ws 170 den siste uken og nærmer seg nå 70.000 dollar dagen.



Fakta:

Frontline eier og/eller opererer en flåte på 39 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 1 VLCC i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.



Nordic American Tanker Shipping eier tre suezmax'er som frem til oktober 2004 går på kontrakter til Shell med en garantert minimumsrate på 22.000 dollar dagen.



VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.



ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.



Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.



VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.



Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.



Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).



Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Nyheter

Annonsebilag