RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Raterally i Middelhavet

Sist oppdatert:
Mens VLCC-markedet i Midtøsten fortsetter sidelengs, er det rally i suezmax-markedet i det indre Middelhav. Ratene fortsetter en sterk økning som startet tidligere i uken
Det er meldt slutninger av fem VLCC'er i den arabiske gulf det siste døgnet, og ratene fortsetter å sveve i området rundt ws 50 østover og vestover.

Det er blant annet 1995-bygde Astro Luna meldt sluttet fra Gulfen til Taiwan på ws 45, og laster 24. oktober. Videre får 2001-bygde Sakura I ws 49 for en reise med 285.000 tonn til Rødehavet alternativt Europa. Skipet laster umiddelbart.

Frontline har sluttet et skip fra Gulfen til India påw s 57,5. Skipet laster 275.000 tonn 21. oktober.

To slutninger er meldt i Vest-Afrika, og ratene ligger uendret på ws 57,5-60 til US Gulf. Skipene laster ved månedskiftet.

I suezmax-markedet er det på ny bonanza i det indre Middelhav, og ratene steg dramatisk utover ettermiddagen i går. Det er meldt seks slutninger og den sterkeste er gjort helt oppe på ws 150, etter å ha begynt på ws 120 tidligere på dagen. Lastedatoene er i andre halvdel av oktober.

I Vest-Afrika ligger ratene fortsatt og dunker rundt og under ws 100, med tre slutninger meldt. Det er de lave VLCC-ratene som styrer utviklingen. Det er tre slutninger i Nordsjøen også, hvor ratene holder samme nivå til USA.

Fakta:

Frontline eier og/eller opererer en flåte på 39 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 1 VLCC i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

Bergesen har 8 VLCC'er, 2 VLOO'er og 4 ULCC'er.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere