RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Ser videre ratefall

Sist oppdatert:
Det er fortsatt mangel på aktivitet i VLCC-markedet og det kan gå mot ytterligere fall i ratene frykter skipsmeglerhuset Fearnley
I takt med den manglende aktiviteten i VLCC-markedet i Midtøsten, har antallet tilgjengelige skip i regionen økt betraktelig. Mens Fearnleys mente det var 29 skip ledige for den neste 30 dagers perioden for en uke siden, så er antallet nå opp i 55. Tallene inkluderer ikke Frontline og Tankers sine skip.

Dette gir ytterligere press ned på ratene i Midtøsten mener Fearnleys, og trenden kan komme til å vare en stund.

Ratene har også falt markert den siste uken. Det sluttes nå moderne VLCC'er til Fjerne Østen på worldscale 120, mot ws 152,5 for en uke siden. Vestover ligger raten på ws 100, ned 20 punkter den siste uken.

Utviklingen er den samme for suezmax'ene hvor aktiviteten også er borte. I Vest-Afrika har ratene falt 20 punkter til ws 172,5 den siste uken. Tilsvarende utvikling er det også i det Indre Middelhav hvor ratene nå er nede på ws 160.

Fakta:
Frontline eier og/eller opererer en flåte på 39 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 1 VLCC i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

Nordic American Tanker Shipping eier tre suezmax'er som frem til oktober 2004 går på kontrakter til Shell med en garantert minimumsrate på 22.000 dollar dagen.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere