RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Siger nedover

Sist oppdatert:
VLCC-ratene har fortsatt den negative utviklingen den siste uken, og siger nedover. Det ventes ikek bedring denne uken
Det går frem av skipsmeglerhuset P.F. Bassøes ukesrapport. Oljelagersituasjonen er i ferd med å rette seg, og det er noe av grunnen til at etterspørselen er har falt. Ifølge Bassøe så venter analyseselskapet Petrologistics et fall i OPEC oljeproduksjon på 1 millioner fat pr. dag. Det er en halv VLCC-last pr. dag. Bassøe mener at det vil føre til bortfall i etterspørsel tilsvarende 10 VLCC-laster vestover i juni.

Ratene for moderne VLCC'er har falt til worldscale 72,5 for reiser fra den Arabiske Gulf til Sør-Korea, ned nye 5 punker fra uken før. Timecharterraten er ned drøye 4.000 dollar til 36.155 dollar pr. dag.

Vestover har trenden vært den samme, og ratene er ned 5 punkter til ws 57,5, og på timecharterbasis ligger raten på 29.800 dollar dagen, ned omkring 5.000 dollar.

I Vest-Afrika er trenden omtrent den samme, og markedet har falt marginalt. Ratene ligger nå på ws 87,5, eller 48.200 dollar.

Det er ifølge Bassøe ikke helt mørkt, for de ser for seg at lagrene vil falle i juli på grunn av den lave lasting nå, og at det vil gi økte etterspørsel utover sensommeren.

I suezmax-markedet har ratene falt kraftig den siste uken i Vest-Afrika. Ratene er ned 40 punkter til ws 110, og på t/c-basis ligger raten rundt 30.000 dollar dagen. Stabilt i de andre markedene. Det skal være lavere eksport fra Nigeria som trekker ned.

Bassøe venter stabile til svakere rater for både VLCC'er og suezmax'er denne uken.

Fakta:

Frontline eier og/eller opererer en flåte på 40 VLCC'er + 1 nybygg, og 33 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 2 VLCC’er i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

Bergesen har 8 VLCC'er, 2 VLOO'er og 4 ULCC'er.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere