RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Sommerdepresjonen fortsetter

Sist oppdatert:
Den svake trenden i VLCC-markedet fortsetter i Midtøsten, og ratene falt ytterligere et par punkter den siste uken
De siste slutningene i Gulfen er gjort på worldscale 40/41 for reiser til Fjerne Østen. Det tilsvarer en timecharterrate på drøyt 12.000 dollar dagen, langt under Frontlines break-even. For en uke siden var raten på 15.2000 dollar.

Vestover var raten uendret, men det var ingen aktivitet på tampen av uken, så et fall kan komme når tradingen kommer tilbake. Skipsmeglerhuset P.F. Bassøe mener imidlertid at en bunn kan være nådd i markedet, siden befrakterne slutter inn i den første uken av september.

I Atlanterhavet falt også VLCC-ratene er par hakk på stor aktivitet, og raten for reiser fra Vest-Afrika til USA falt fra 62,5 til 60, som gir 26.200 på timecharterbasis.

Den store VLCC-aktiviteten har lagt en demper på oppgangen i suezmax-ratene, og la et tak på ws 100 i Middelhavet. I Vest-Afrika er raten opp 2.000 dollar til 23.350, og det sluttes på ws 95. I det indre Middelhav ligger raten på ws 100, som gir hyggelige 28.500 dollar dagen, eller 13.000-14.000 mer enn breakeven for Frontlines skip.

Fakta:

Frontline eier og/eller opererer en flåte på 41 VLCC'er, og 31 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 1 VLCC i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

Bergesen har 8 VLCC'er, 2 VLOO'er og 4 ULCC'er.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere