RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Stille i VLCC-markedet

Sist oppdatert:
Det er fortsatt moderat til lav aktivitet i VLCC-markedet, og ratene holder seg rundt worldscale 50. Suezmax-markedet holder derimot stand med stor volatilitet i det indre Middelhav
Det er meldt kun fire slutninger i den Arabiske Gulf siden fredag formiddag. Det sluttes på ws 50 til Fjerne Østen.

Blant slutningene er 1993-bygde Sunlight Jewel, som får ws 50 for en reise til Sør-Korea. Videre er 1999-bygde sluttet til Fjerne Østen på tilsvarende rate. Slutningene gjelder henholdsvis 25. og 15. oktober.

Det er ikke meldt VLCC-slutninger i andre regioner.

I suezmax-markedet fortsetter den sterke utviklingen i det indre Middelhav og Svartehavet med stor volatilitet. Det er meldt slutninger i område ws 120 til 150, som er på linje med torsdagens utvikling. Det er meldt tre slutninger, alle for slutten av oktober.

I Vest-Afrika er det gjort fire suezmax-slutninger , og ratene ligger i området rundt ws 100. Fred. Olsen-skipet Knock Dun får ws 102,5 for en reise til østkysten av USA. Det er lastedatoer i begynnelsen av november som nå sluttes.

Fakta:

Frontline eier og/eller opererer en flåte på 39 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 1 VLCC i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

Bergesen har 8 VLCC'er, 2 VLOO'er og 4 ULCC'er.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere