*Nettavisen* Nyheter.

Tank: Stor aktivitet, ratene flater ut

Det har igjen vært stor aktivitet i VLCC-markedet i Midtøsten, og ratene ser ut til å etablere seg midt på ws 70-tallet. Suezmax-ratene i det indre Middelhav faller litt tilbake

19.05.08 01:03

Det er meldt hele 12 VLCC-slutninger i Midtøsten det siste døgnet, en klar økning fra mandagen, da rateoppgangen stoppet opp. Det ser nå ut til at ratene er i ferd med å etablere seg midt på worldscale 70-tallet.



Det er gjort slutninger på nivåer mellom ws 72,5 til ws 80, med brorparten midt på 70-tallet.



Blant annet er to Frontline-skip meldt sluttet. Front Duchess får en ukjent rate for å frakte 275.000 tonn til US Gulf, og laster 15. november. Front Sabang får ws 80 til Fjerne ØSten, og laster 270.000 tonn 20. november.



Flere skip er sluttet på ws 74-76 til Østen, og det er lastedatoer i den tredje uken av november som nå gjøres.



To slutninger er meldt i Vest-Afrika, hvor ratene fortsatt er sterke. Delvis Frontline eide Edinburgh får ws 62,5 for en reise til Sør-Korea. Skipet laster 30. november. Raten er opp næremere 10 punkter fra tidligere nivåer.



Frontline har også gjort en slutning i det Karibiske Hav, hvor Front Tina får ws 42 for den lange turen til Japan med 270.000 tonn.



I suezmax-markedet er ratene litt ned fra toppnivåene i det Indre Middelhav og Svartehavet. Det ble tidligere i uken sluttet på nivåer over ws 160, mens raten nå ligger på ws 147,5- Fem slutninger meldt i området. Det er ingen aktivitet i Vest-Afrika, mens det er gjort to slutninger i Nordsjøen. Et skip er sluttet til østkysten av Canada på ws 117,5.



Fakta:

Frontline eier og/eller opererer en flåte på 39 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 1 VLCC i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.



VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.



ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.



Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.



VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.



Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.



Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).



Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.