RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Stor VLCC-aktivitet

Sist oppdatert:
Det er igjen stor slutningsaktivitet i VLCC-markedet i Midtøsten, og ratene holder seg fortsett oppe på worldscale 150-tallet
Det er meldt hele 11 VLCC-slutninger i den Arabiske Gulf og Rødehavet det siste døgnet. Ratene ser ut til å fortsette å holde seg stabilt på worldscale 150-tallet, som gir rater på omkring 95.000 dollar dagen til Østen.

10 av slutningene er til Østen, og ratene varierer fra ws 145 til Sør-Korea til ws 159 til åpen destinasjon i Østen. Det er den 1993-bygde Sunrise Jewel som er sluttet på ws 159, og skipet laster 270.000 tonn 19. desember.

Det er lasteprogrammene som nå har kommet i markedet for desember, etter at mye av aktiviteten i de to siste uken har vært basert på å sikre seg ledig tonnasje for begynnelsen av måneden. Lastedatoene fokuserer så på andre halvdel av desember.

Den ene slutningen vestover er gjort av John Angelicoussis’ Astro Libra, som får knallsterke ws 157,5 for en reise til Spania. Ratene til Europa har i det siste ligget rett over ws 120. Skipet laster 18. desember.

To VLCC-slutninger meldt i Vest-Afrika, hvor trafikken fortsetter å gå østover. 1991-bygde Agios Nikolaos II er meldt sluttet til India på en lumpsum-rate på 4,3 millioner dollar.

Den voldsomme aktiviteten i suezmaxmarkedet i Vest-Afrika fortsatte det siste døgnet, hele ni slutninger meldt. Ratene ligger stabilt på ws 140 til østkysten av USA. Lastedatoene gjelder midten av desember.

Tre slutninger meldt i det Indre Middelhav, og en i Nordsjøen. ingen spesielle endringer i ratene. Tre slutninger i Midtøsten, hvor raten holder seg på ws 150-tallet.

Fakta:
Frontline eier og/eller opererer en flåte på 39 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 1 VLCC i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere