RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Suezmax faller

Sist oppdatert:
VLCC-ratene falt tungt i begynnelsen av forrige uke, men ble reddet av økt etterspørsel mot slutten av uken. I suezmax-er derimot trenden fortsatt negativ, og ratene under press
Det går frem av skipsmeglerhuset Bassøes ukesrapport.

VLCC-ratene var på full fart ned i begynnelsen av forrige uke, men fallet stopp opp etter at det kom en klar bedring i etterspørselen.

Dette sendte ratene østover fra Midtøsten opp igjen fra bunnivåer nede på worldscale 51, til 62,5 fredag ettermiddag. Det er likevel 10 punkter under uken før, og på timecharterbasis falt raten med 8.000 dollar til 28.200 dollar pr. dag. Vestover fra Gulfen er raten ned 5 punkter til ws 52,5, som gir 24.700 dollar pr. dag.

Bassøe forventer at markedet skal holde seg, og muligens stige litt til den neste uken. I Vest-Afrika falt ratene med 15 punkter til 72,5 for reiser til US Gulf, og på t/c-basis endte ratene ned 11.000 dollar til 37.000 dollar pr. dag.

I suezmax-markedet er situasjonen motsatt, ratene fortsetter å falle i Vest-Afrika, og er nå nede på ws 80-tallet, mot 110 uken før. På timecharterbasis betyr det rater helt nede på 20.000 dollar pr. dag for en rundreise til østkysten av USA. Ratene har ikke vært så lave siden i fjor høst.

Det har vært et kraftig fall i det indre Middelhav og Svartehavet. Mens det for en uke siden ble sluttet på ws 175 for reiser intra-Europa, så ligger raten nå 50 punkter lavere. Det gir likevel hyggelige 41.100 dollar pr. dag.

Bassøe tror den svake trenden kan holde seg utover i uken.

Den gamle supertankeren Folk II, bygget i 1978, skal være solgt til opphugging i Kina. ULCC'en er på 457,841 dødvekttonn, og 62.7000 lettvekttonn. Prisen er meget sterke 228 dollar pr. tonn, og det skyldes blant annet at skipet innholder 2.0000 tonn med bunkersolje. Det er dermed solgt 15 supertankere til opphugging hittil i år, mot 26 i samme periode i fjor.

Fakta:

Frontline eier og/eller opererer en flåte på 40 VLCC'er + 1 nybygg, og 33 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 2 VLCC’er i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

Bergesen har 8 VLCC'er, 2 VLOO'er og 4 ULCC'er.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere