RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Suezmax-ratene bunner ut

Sist oppdatert:
Korreksjonen i suezmax-ratene som fant sted i forrige uke ser ut til å ha stabilisere seg, men aktiviteten er fortsatt lav
I Vest-Afrika og det Indre Middelhav/Svartehavet har det nesten ikke vært aktivitet i suezmax-markedet så langt denne uken.

Det bedret seg noe i Vest-Afrika det siste døgnet, men fortsatt er kun tre slutninger meldt.

Ratene ligger nå på worldscale 187,5 for reiser til østkysten av USA etter å ha falt drastisk i forrige uke fra knappe 300 til ws 195.

I Svartehavet og Middelhavet er det fortsatt labert med aktivitet mens køen inn og ut av Svartehavet fortsatt er enorm. omkring 36 mellomstore tankskip i aframax og suezmax-segmentene ligger å venter på å gå inn.

To slutninger ble meldt frem til i morges, og ratene ligger på ws 192,5-195 for reiser til Europa.

Det er i Nordsjøen kan det snakkes om god aktivitet, med hele fem slutninger det siste døgnet. Ratene følger nivået i Vest-Afrika og det sluttes i området worldscale 187,5 til ws 195. Lastedatoer er midten og andre halvdel av februar.

Bedre aktivitet for VLCC'ene i Midtøsten og stigende rater kan hjelpe suezmax'ene på kort sikt.

Fakta:
Frontline eier og/eller opererer en flåte på 39 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 1 VLCC i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

Nordic American Tanker Shipping eier tre suezmax'er som frem til oktober 2004 går på kontrakter til Shell med en garantert minimumsrate på 22.000 dollar dagen.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere