RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Suezmaxratene stiger i Middelhavet

Sist oppdatert:
Det er fortsatt begrenset aktivitet i VLCC-markedet i Midtøsten, og ratene vestover er svakt ned. Suezmax-ratene er på full fart opp i det Indre Middelhav
Totalt er det meldt fire VLCC-slutninger i den Arabiske Gulf det siste døgnet, og mens ratene østover holder seg uendret på ws 155. som gir drøyt 90.000 dollar dagen, så er ratene vestover svakere.

Blant annet er den 1993-bygde Starlight Jewel sluttet til US Gulf på worldscale 115, mens ratene i det siste har ligget på ws 120. VLCC'en Folk Sun er meldt sluttet på ws 107,5 på en tilsvarende reise med 285.000 tonn. Nettopp det store lastevolumet forklarer noe av ratefallet. Skipene skal laste 23. og 18. desember.

En VLCC-slutning i Vest-Afrika, Frontline-skipet Ariake, får ws 137,5 for en reise til USA 28. desember. Raten er omtrent som tidligere i uken da aktiviteten eksploderte.

Det er imidlertid i det indre Middelhav og Svartehavet at ratebonanzaen nå har satt sine spor. Etter en voldsom oppgang for suezmax'ene i Vest-Afrika, så har ratene steget omkring 20 punkter i det Indre Middelhav siden tirsdag.

Fire slutninger meldt det siste døgnet, og raten er rapportert helt oppe i ws 164 for en reise fra Svartehavet til Middelhavet. Det er fortsatt stor ventetid for passering av Bosporus, noe som båndslegger mye tonnasje.

Fakta:
Frontline eier og/eller opererer en flåte på 39 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 1 VLCC i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere