RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Svak trend for suezmax

Sist oppdatert:
VLCC-ratene har vist en sidelengs utvikling det siste døgnet i Midtøsten, mens suezmax-ratene fortsetter å falle i alle markeder
Det er meldt fem VLCC-slutninger i Midtøsten det siste døgnet, blant annet tre skip til Sør-Korea.

Ratene ligger på worldscale 115-120 på lastedatoer i andre halvdel av mars, mot ws 120 rett før helgen. En slutning for første uken av mars er belønnet med ws 122,5.

Det er ellers dødt i VLCC-markedet utenom en slutningen fra det Karibiske hav til Singappore. Det er VLCC'en Courtnay Bay som får 3 millioner dollar for en last på 275.000 tonn som lastes 25. mars.

Suezmax-markedet fortsetter den svake utviklingen som ventet ved inngangen til uken. Spesielt markedet i Middelhavet har falt ytterligere, og det sluttes nå på ws 110-115 intra Middelhavet. Fra Svartehavet er det gjort en slutning på ws 160, ned 10 punkter fra tidligere nivå.

En slutning gjort i Vest-Afrika, hvor en suezmax laster 130.000 tonn 17. mars til en rate på ws 130, ned nye 10-15 punkter.

Frontline har sluttet suezmax-skipet Front Comor fra Midtøsten til India på ws 170, raten er ned 10 punkter fra tidligere nivå. Skipet laster 5. mars.

Fakta:
Frontline eier og/eller opererer en flåte på 39 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 1 VLCC i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

Nordic American Tanker Shipping eier tre suezmax'er som frem til oktober 2004 går på kontrakter til Shell med en garantert minimumsrate på 22.000 dollar dagen.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere