*Nettavisen* Nyheter.

Tank: Svak VLCC-aktivitet, suezmax opp

VLCC-aktiviteten i Midtøsten ble kortvarig, og ratene beveger seg nå sidelengs med stor volatilitet. Suezmax-ratene i Svartehavet bekrefter ny sterke nivåer, og stiger i Vest-Afrika

19.05.08 00:54

Det er kun meldt fem VLCC-slutninger i Midtøsten det siste døgnet, og dermed ser det ut til at aktivitetsrallyet onsdag ble kortvarig. Det synes også på ratene som har stoppet helt opp etter onsdagens rekyl.



Alle de rapporterte slutningene er til Vesten, og nivåene varierer mellom worldscale 75 til 87,5, og markedet ser ut til å ikke ha funnet den videre retningen etter at bunnet ble nådd onsdag morgen på ws 70. Blant slutningene i det siste døgnet er en Tankers VLCC på ws 87,5. Skipet går til US Gulf 19. april. Videre får VLCC'en Antiparos sluttet til Brasil på ws 75.



VLCC'en Albatross er meldt slutt til India på ws 85, som indikerer rater til Fjerne Østen rundt ws 80.



To slutninger meldt i Vest-Afrika på engangssummer til India. Ratene ligger på |3-3,1 millioner dollar, og skipene laster 24. april.



En slutning gjort i det indre Middelhav for Frontliens Opalia får ws 110 for en reise til Kontinentet med 275.000 tonn. Skipet laster 29. april. Frontline har også sluttet Front Serenade fra Nordsjøen til US Gulf på ws 110, skipet laster 20. april.



I suezmax-markedet er ratene for oppadgående etter bedring i aktiviteten i Svartehavet. Ratene der ligger nå helt opp på ws 210-220 for tidlige datoer, mens slutninger i slutten av april gir ws 190. Uansett en kraftig forbedring fra begynnelsen av uken da raten tittet på nivåer på ws 145. Fem slutninger gjort.



I Vest-Afrika har også ratene snudd på bedre aktivitet og smitteeffekt fra Svartehavet. Det er meldt fem slutninger og ratene har krabbet opp fra ws 157,5 til østkysten av USA til ws 165. Lastedatoene gjelder siste uken av april.



Fakta:

Frontline eier og/eller opererer en flåte på 39 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 1 VLCC i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.



Nordic American Tanker Shipping eier tre suezmax'er som frem til oktober 2004 går på kontrakter til Shell med en garantert minimumsrate på 22.000 dollar dagen.



VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.



ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.



Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.



VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.



Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.



Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).



Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.