RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Svake rater og liten aktivitet

Sist oppdatert:
Tankratene fortsetter å være under press i Midtøsten, og VLCC-ratene er svakt ned østover på liten aktivitet. Det er ikke de store endringene i suezmax-markedet, men svekkelse i Vest-Afrika
Det er meldt kun fire VLCC-slutninger i den Arabiske Gulf det siste døgnet og trenden med liten aktivitet ser dermed ut til å fortsette. Ratene østover ser ut til å være under fortsatt press.

Det er blant annet meldt en slutning fra Gulfen til Østen nede på ws 91, som er ned et par punkter fra før helgen. Det er 1989-bygde Eastern Jewel som skal laste 262.000 tonn 25. oktober.

Frontline meldes å ha sluttet et skip til Europa, alternativt til Rødehavet på henholdsvis ws 80 og ws 90. Skipet laster 22. oktober.

I suezmax-markedet er det meldt tre slutninger i Vest-Afrika, og raten er noe på retur. Det er meldt en slutning til østkysten av Canada på ws 107,5 som er ned 7,5 punkter fra fredag. Det er Nordic American Tankers British Hunter som er sluttet på reisen, og laster 25. oktober.

To slutninger er meldt i det indre Middelhav, ingen endring i ratene som ligger på ws 105. Skipene laster i første del av oktober.

En slutning er meldt i Nordsjøen til Europa.

Fakta:

Frontline eier og/eller opererer en flåte på 39 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 1 VLCC i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

Bergesen har 8 VLCC'er, 2 VLOO'er og 4 ULCC'er.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere