RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank trenger aktivitet

Sist oppdatert:
Etter en ny treg uke i stortankmarkedet må farten økes skal markedet holde seg på dagens nivåer.
Det skriver skipsmeglerhuset Fearnleys i sin ukentlige markedsrapport for tankmarkedet. Utviklingen den siste uken viser at ratene for supertankerne ut av Midtøsten er i ferd med å vise svakhetstegn.

VLCC'er fra Midtøsten til Japan så ratene krabbe ned fra worldscale 95 til ws 925, mens ratene vestover falt tilsvarende til ws 65.

Heller ikke i Atlanterhavet var det noen nye impulser den siste uken, og VLCC-raten fra Vest-Afrika til Mexicogolfen falt med 2,5 poeng til ws 85.

For suezmax-markedet ut av Vest-Afrika er det registrert en viss økning i forespørslene fra befraktersiden, men listen over ledige skip hindrer noen endring i ratene. Dermed ble ratene liggende uendret på ws 107,5 fra Vest-Afrika til USA.

Den gode tonnasjetilgangen førte til press på ratene i det Indre Middelhav, hvor raten falt fra ws 110 til ws 95.

Fearnleys signaliserer foreløpig et stabil utvikling på kort sikt, men det vil være avhengig av aktivitetsnivået fremover.


Fakta:

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Futureskontrakten er en avtale om å kjøpe eller selge en fastsatt mengde av et gode som skal gjøres opp mot prisen på et underliggende gode (i dette tilfellet sporraten) på en fastsatt dato i fremtiden til en fastsatt pris. En futureskontrakt gjøres opp daglig i forhold til markedsprisen på underliggende.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere