RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: VLCC-raten på retur(Ny)

Sist oppdatert:
Det kan se ut til at VLCC-ratene allerede er på retur, og det meldes nå om slutninger under worldscale 70. Markedet toppet seg mandag på ws 80
iMarkedet får opplyst fra befraktningsmeglere torsdag morgen at VLCC'en Atlantic Prosperity skal være sluttet med 260.000 tonn fra den Arabiske Gulf til Taiwan på worldscale 66,6. Skipet skal laste 11. november.

Ifølge en skipsmegler er ikke slutningen helt representativ, men den viser tendensen i markedet for øyeblikket.

Det er i tillegg meldt syv andre slutninger, hvorav tre er til Japan og Sør-Korea, og er gjort på ws 70. Frontline har sluttet et skip til Østen, alternativt Sør-Afrika på ws 67,5. Skipet laster 265.000 tonn 6. november.

Det er klart ned fra onsdag morgen da tilsvarende reiser ble kvotert midt på ws 70-tallet. VLCC-ratene toppet seg mandag på nivåer på og rett under worldscale 80 fra Gulfen.

Om det er nedgang i Midtøsten, så har ratene i Vest-Afrika kommet videre opp. Det er meldt fire slutninger hvorav to til US Gulf. Blant annet får 1993-bygde Soro sterke ws 80 til US Gulf, og laster 19. november.

I Nordsjøen er to skip fra Tankers sluttet til Fjerne Østen, og ratene ligger på 3-3,1 millioner dollar. Skipene laster i siste uken av november.

Stille i suezmax-markedet, men også her er ratene på vei opp i Vest-Afrika. General Maritime har sluttet et skip til østkysten av Canada på sterke ws 135, mens et annet skip får ws 110. Ratene begynte å gå tirsdag opp fra nivåer rundt ws 105.

I det indre Middelhav er det meldt kun to slutninger, og ratene ligger fortsatt med stor spread på mellom ws 145 og 165. En slutning i Nordsjøen på sterke ws 132,5 ril Europa alternativt USA.

Fakta:

Frontline eier og/eller opererer en flåte på 39 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 1 VLCC i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere