RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: VLCC-raten uendret tross økt aktivitet

Sist oppdatert:
Aktiviteten økte det siste døgnet i Midtøsten, men VLCC-ratene fortsetter å holde svake nivåer. I suezmax-markedet fortsetter en positiv trend i Middelhavet
Ifølge befraktningsrapproter er det meldt hele åtte slutninger av VLCC'er i den Arabiske Gulf det siste døgnet, en økning fra volumene tidligere i uken, men ratene ser ikke ut til å la seg rikke.

Det sluttes fortsatt på nivåer på worldscale 45, og i noen tilfeller ned på ws 42,5-44,

Frontline har sluttet Front Comanche med 285.000 tonn til Rødehavet på ws 45, skipet laster 18. august. VLCC'en Maritime Jewel får ws 42,5 for en reise fra irakiske Mina al-Bakr til SU Gulf, og laster allered 12. august.

Østover til Taiwan er det meldt to slutning på henholdsvis ws 44 og 45 , og nivåene er de samme til Thailand og Kina. Det er i hovedsak slutninger for andre halvdel av august som nå meldes.

I Vest-Afrika er det meldt tre VLCC-slutninger, blant annet er et skip sluttet til India på en lumpsum rate på 1,6 millioner dollar. Skipet laster 255.000 tonn 26. august. Front Chief er meldt sluttet til US Gulf, og får ws 62,5, opp 2,5 punkter fra midten av uken. Skipet laster 24. august.

Det er i suezmax-markedet at det er en viss bedring å spore, og aktiviteten er god. Det er meldt hele syv slutninger i Vest-Afrika. Ratene ser ut til å ha befestet seg på ws 90 pluss.

I det indre Middelhav har det vært en oppgang å spore så langt denne uken, og det er meldt fem slutninger det siste døgnet. Et skip meldes sluttet på ws 105 for en reise intra-Europa, som er opp nærmere 10 punkter.

Stille i Nordsjøen med en suezmax-slutning, raten uendret på ws 90.

Fakta:

Frontline eier og/eller opererer en flåte på 40 VLCC'er + 1 nybygg, og 33 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 2 VLCC’er i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

Bergesen har 8 VLCC'er, 2 VLOO'er og 4 ULCC'er.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere