RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: VLCC-ratene har bunnet

Sist oppdatert:
Ratene i VLCC-markedet fortsatt å falle den siste uken, men ifølge Fearnleys kan bunnen være nådd foreløpig. Det er mange ledige skip i Midtøsten
Det går frem av skipsmeglerhusets ukesrapport.

Ifølge Fearnleys bunnet VLCC-markedet denne uken på worldscale 47,5 for reiser fra den Arabiske Gulf til US Gulf, og raten lå i går ettermiddag på ws 50, ned 12,5 punkter fra uken før. For reiser fra Gulfen til Japan og Singapore har ratene for moderne VLCC'er falt henholdsvis 15 og 17,5 ws-punkter til ws 60, men har vært nede på midten av ws 50-tallet denne uken.

Det er ifølge Fearnleys ventet hele 66 ledige VLCC'er i Gulfen de neste 30 dagene, mot 58 uken før. Likevel mener Fearnleys at markedet er i ferd med å strammes til.

Situasjonen er imidlertid motsatt i suezmax-markedet, hvor markedet plages med mangel på laster. Markedet karakteriseres som svakt og nervøst. I både Vest-Afrika og det Indre Middelhav har ratene falt omkring 30 punkter den siste uken til henholdsvis ws 112,5 og ws 140.

Fakta:

Frontline eier og/eller opererer en flåte på 40 VLCC'er + 1 nybygg, og 33 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 2 VLCC’er i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

Bergesen har 8 VLCC'er, 2 VLOO'er og 4 ULCC'er.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere