RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: VLCC-ratene løfter seg(Ny)

Sist oppdatert:
VLCC-ratene ser endelig ut til å løfte seg igjen. Etter å ha svevet på nivåer under Frontlines breakeven, har ratene nå klatret opp mot 35.000 dollar pr. dag til Fjerne Øste
Nytt: Ny toppslutning fredag ws 70

- Nå er det slutt på billigsalget og de billige båtene er utsolgt - med cirka 45 slutninger gjort for november kan vi forvente et videre løft, sier en skipsmegler til iMarkedet.

Fredag ved lunsjtider skal markedet ha tatt et nytt hopp etter at ratene begynte å gå i går ettermiddag. Det er VLCC'en Cosmo Artemis som nå meldes sluttet med 255.000 tonn fra Gulfen til Japan. Skipet får ws 70, som gir omkring 34.000 dollar pr. dag i timecharterrate.

Blant de siste slutningene gjort torsdag ettermiddag kveld er Frontlines Front Ace på worldscale 54 fra den Arabiske Gulf til Sør-Korea. Raten tilsvarer i underkant av 24.000 dollar pr. dag. Markedet har i et par uker ligget på nivåer helt ned mot 18.000 dollar pr. dag på tilsvarende reiser.

Frontline har en breakeven på sine VLCC'er på drøye 21.000 dollar pr. dag. Skipet laster 260.000 22. november.

Videre er World-Wides World Prelude sluttet på ws 56 på en tilsvarende reise. Raten tilsvarer omkring 24.800 dollar pr. dag. Skipet laster 21. november

Det har vært stor aktivitet de siste par dagene, og det ser ut til å ha tatt ut noe av det store overskuddet av VLCC'er i regionen.

Ratene har også begynt å bevege seg opp i Atlanterhavet, og et skip er meldt sluttet fra Vest-Afrika til US Gulf på ws 63,75. Det er opp fra rater som har ligget mellom ws 60-62,5 de siste par ukene.

Fakta:

Frontline eier og/eller opererer en flåte på 39 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 1 VLCC i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere