Tank: VLCC-ratene videre opp

Det var hektisk aktivitet i VLCC-markedet også tirsdag, og ratene steg utover ettermiddag. I Vest-Afrika er trenden derimot svak

19.05.08 01:07

Det ble meldt 11 VLCC-slutninger i den Arabiske Gulf frem til i går kveld. Ratene har nå etablert seg på worldscale 45 opp to-tre punkter fra begynnelsen av uken.



Blant slutningene er 1993-bygde Sunlight Jewel, som får ws 45 for en reise med 275.000 tonn fra Gulfen til Rødehavet. Skipet laster 1. september. Søsterskipet Sunrise Jewel er sluttet på en tilsvarende reise.



Frontline Front Duchess er sluttet på ws 45 fra Gulfen til Singapore, og laster 8. september, mens et annet Frontline-skip får samme rate for en reise til India 7. september.



Ratene tilsvarer omkring 16.000-17.000 dollar pr. dag på timecharterbasis.



- De fleste asiatiske reletene er tatt vare på og med ca 70 slutninger som skal gjøres for september kan vi se et ytterligere løft, men fortsatt usikkert hvor langt opp det kan gå, sier en skipsmegler til iMarkedet.



I Vest-Afrika er det rapportert to VLCC-slutninger, og ratene er fortsatt under press. Et Tankers-skip meldes sluttet til US Gulf med 270.000 tonn på svake worldscale 50.



I tillegg skal den moderne VLCC'en Britanis være sluttet fra Egyptiske Sidi Kerir til US Gul på ws 47,5. Skipet laster rundt den 20. september. Frontline skal ha blitt feilet på den samme slutningen opplyser meglere til iMarkedet.



Fakta:

Frontline eier og/eller opererer en flåte på 39 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 1 VLCC i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.



Bergesen har 8 VLCC'er, 2 VLOO'er og 4 ULCC'er.



VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.



ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.



Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.



VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.



Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.



Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).



Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.