Tank: Voldsom skrapingsaktivitet etter ratefall

Hele syv supertankere skal i løpet av de siste par dagene være i ferd med å bli solgt til opphugging. Det er rekordsterke stålpriser og sterkt fall i ratene som sender de gamle tankerne til stranden

19.05.08 01:12

Ifølge TradeWinds skal kinesiske opphuggere har kjøpt tre VLCC'er og to ULCC'er, og ytterligere to supertankere er i ferd med å bli solgt.



Dersom alle avtalene faller på plass har det inklusive forrige ukes salg, blitt solgt åtte supertankere i løpet av en knapp uke. Før disse salgene var det kun meldt salg av to supertanker hittil i år, mot 20 i samme periode i fjor.



Blant skipene som nå meldes solgt er Einar Langes Rederis eneste skip, den 1975-bygde VLCC Kristhild på 258.000 dødvekttonn. Prisen skal være knall sterke 200 dollar pr. lettvekttonn.



De kinesiske kjøperne skal videre ha kjøpte Bergesens to 1979-bygde VLCC'er, Berge Borg og Berge Boss på 315.000 dødvekttonn hver.



To kjemper i ULCC-klassen, Stena Kin på 457.000 dødvekttonn og Olympia Spirit på 406.000 tonn skal også være kjøpt opp av kinesiske opphuggere, ifølge TradeWinds.



Salgene ble utløst i forrige uke av Sammy Ofers salg av ULCC Artic Blue.



Opphuggingsmeglere opplyser til TradeWinds at de forventer salg av ytterligere to VLCC'er denne uken.



Dett er meget gode nyheter for tankmarkedet og aksjonærene i Frontline, som har sett kursen falle tungt i takt med fallene i spotratene de siste par ukene. Frontline er opp 3,5 prosent i ettermiddag.



Det skal også være en rekke andre ULCC'er og VLCC'er som oppkjøperne nå kikker på, og salgene kan komme etablere spotratene seg på dagens nivåer eller lavere. Ratene på visse trader begynner nå falle under breakeven til tankrederne.



Fakta:

Frontline eier og/eller opererer en flåte på 40 VLCC'er + 1 nybygg, og 33 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 2 VLCC’er i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.



Bergesen har 10 VLCC'er, 2 VLOO'er og 4 ULCC'er.



VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.



ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.



Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.



VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.



Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.



Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).



Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.