*Nettavisen* Nyheter.

Tankfallet har flatet ut

Etter en elendig utvikling i forrige uke på i begynnelsen av denne, ser stortankratene ut til å ha stabilisert seg etter økt aktivitet.

19.05.08 00:15

Skipsmeglerhuset Fearnleys skriver i sin ukentlige markedsrapport at de ser en stabil utvikling i ratene på kort sikt og viser til at aktiviteten har tatt seg opp de siste par dagene.



Det er imidlertid ifølge Fearnleys påkrevd med ytterligere aktivitet i VLCC-markedet skal rederne igjen klare å få kontrollen i markedet. Det er nå stor tilgang på ledige moderne VLCC'er i Midtøsten, som legger en demper på ratene.



Fearnleys teller 63 skip ventet til den Arabiske Gulf de neste 30 dagene, omtrent uendret fra forrige uke.



Det sluttes nå på worldscale 85 fra Gulfen til Vesten, ned 15 poeng fra forrige onsdag. Fra Gulfen til Japan ligger raten nå på ws 100, ned 50 poeng fra uken før.



I Atlanterhavet sluttes VLCC'ene nå fra Vest-Afrika til US Gulf på ws 110, ned 25 poeng fra forrige uke.



Suezmaxe-markedet er fortsatt tregt og ratene har også her falt videre den siste uken. Det sluttes nå på ws 122 fra Vest-Afrika til USA, mot ws 157,5 for en uke siden. Fearnleys registrer nå mer aktivitet og ratene skal være svak opp fra bunnen tidligere denne uken.



I det Indre Middelhav har imidlertid aktivitetsøkning uteblitt og ratene er fortsatt på vei ned. Den siste uken har ratene falt 50 poeng til ws 120.



Fearnleys har som konsekvens av det fallende spotmarkedet tatt ned sine timecharterestimater for 12 måneders kontrakter for VLCC'ene fra 57.500 dollar pr. dag til 55.000 dollar, mens suezmax-raten er senket fra 42.500 dollar til 41.000.




Fakta:

Frontline eier og/eller opererer en flåte på 39 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 1 VLCC i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.



Bergesen har 8 VLCC'er, 2 VLOO'er og 4 ULCC'er.



VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.



ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.



Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.



VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.



Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.



Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).



Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag