RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tankfesten nær slutten?

Sist oppdatert:
Etter en liten rekyl i etterkant av forrige nedtur, ser tankeratene ut til å igjen være på vei nedover, og det skal være liten støtte i markedet
I går snudde VLCC-ratene ned igjen i den Arabiske Gulf, og det samme skjedde i Atlanterhavet, hvor ratene har holdt et langt sterkere nivå de siste dagene sammenlignet med Gulfen.

Det sluttes nå østover fra den arabiske gulf nede på worldscale 65, ned ytterligere 5 punkter fra før helgen, og trenden ser ut til å fortsette. Det gir en timecharterrate på omkring 31.000 dollar pr. dag.

Også vestover falt raten ned til 65-nivå, blant annet ble et Tankers-skip sluttet på denne raten, og laster 16. mai.

Det var en høy aktivitet som i forrige uke stoppet ratefallet og fikk markedet opp igjen et par punkter, men nå begynner det å tynnes i maiprogrammet og støtten er i ferd med å forvitre.

Det samme skjer i Atlanterhavet, hvor stor etterspørsel i Vest-Afrika har holdt ratene over ws 90-nivå. I går ble det sluttet ned på worldscale 75 i Nordsjøen til US Gulf. Blant annet ble en Frontline-VLCC meldt sluttet på ws 75 til Navion. Skipet laster 15. mai.

Dette er en klar pekepinn om hva som kan ventes på de eneste slutningene i Vest-Afrika.

- Jeg forventer at markedet kommer til å falle ytterligere og det er liten motstand ned til ws 60, dessverre, sier en skipsmegler til iMarkedet.

Rater nede på ws 60 betyr at timcharterraten vil falle under 30.000 dollar dagen for moderne skip.

Fakta:

Frontline eier og/eller opererer en flåte på 40 VLCC'er + 1 nybygg, og 33 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 2 VLCC’er i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

Bergesen har 10 VLCC'er, 2 VLOO'er og 4 ULCC'er.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere