RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tankfesten over i denne omgang

Sist oppdatert:
iMarkedet har snakket med tankekspertene i to av Norges fremste skipsmeglerhus, og de forventer begge at tankratene vil svekke seg de neste månedene
Det pekes på at krigen i Irak nå er over, og dermed er den siste av hoveddriverne for tankrallyet borte. Tankfesten har vart siden i fjor høst, og nådde historiske høyder i vinter med rater opp mot 100.000 dollar pr. dag, både for VLCC'er og suezmax'er.

Krigsdriveren er borte

- Jeg tror det er rasjonelt at markedet nå faller tilbake etter at krigen er over. Frykten for avbrekk i oljetilførselen som drev ratene, er borte. Samtidig er oljeforbruket sesongmessig på vei ned, sier analytiker Ole-Rikard Hammer i det tankfokuserte skipsmeglerhuset P.F. Bassøe til iMarkedet.

Hammer tror også at OPEC har et behov for justere ned produksjonen får å finne igjen balansen i markedet.

- Utviklingen i krigen i Irak gjør at vi må vente mindre VLCC-aktivitet fremover. Krigen ga en økning i lastingen, og en del flyttet olje i litt panikk, noe som dro opp markedet. Krigen er nå slutt, og vi må regne med mer normale lastenivåer, sier Tony Ameriati i skipsmeglerhuset Fearnleys til iMarkedet

Dette er allerede i ferd med å skje ifølge Ameriati, som viser til at det nå er en klar økning i antallet ledige VLCC'er i Midtøsten. Ved inngang til april lå antallet ledige skip på rundt 45, mens det ved inngangen til mai ligger over 60 skip ledige for den neste 30 dagers perioden.

- Det er tegn til klart lavere rater, og vi venter at de vil fortsette nedover, sier Ameriati.

- Vi tror tankmarkedet bunner i andre kvartal, og at det kommer en rekyl i både olje- og tankmarkedet utover i andre halvår, sier Hammer i Bassøe.

Ubalanse i oljemarkedet

P.F. Bassøe bygger sin tro på en rekyl på en forutsetning om at det ikke har vært en massiv overproduksjon hittil i år, og at det fortsatt rår en ubalanse i oljemarkedet etter en lang vinter og bortfallet av Venezuela-produksjon tidligere i år.

Skulle denne forutsetningen vise seg å være feil, vil lagernivåene raskt komme tilbake på normal nivå. Det kan, ifølge Hammer, gi en situasjon med et nytt OPEC-spill om oljeprisen, noe som betyr lavere oljeproduksjon i Midtøsten og et svakt tankmarked.

- Tar vi feil vil nedturen bli dypere og lengre, sier Hammer.

Hammer og P.F. Bassøe bygger sin prognose på at det vil ta flere måneder med relativt god aktivitet før oljelagrene i verden er tilbake på normalnivå.

- Ubalansen i oljemarkedet vil fungere som en plattform for tankmarkedet, sier Hammer.

Fortsatt Irak-virkninger

Fearnleys' Ameriati forventer at aframax'ene og suezmax'ene kan få litt hjelp av ettervirkningene av Irak-krigen en stund til, på bekostning av VLCC'ene.

- Jeg tror det kan bli vanskelig for amerikanerne å pumpe opp kapasitet i Irak så raskt som man håper. Det vil gi mer russisk olje en stund, slik trenden har vært det siste året med mer shorthaul (kort fraktedistanser, red. anm.), sier Ameriati.

Ameriati presiserer at VLCC-ratene fortsatt ikke er dårlige, men det går mot mer beskjedne rater fremover. Det sluttes nå VLCC'er i Midtøsten på nivåer som ligger i nedre del på 30.000-tallet i dollar pr. dag på timecharterbasis.

Utfordrende tilbudsside

Det er heller ikke mye hjelp å hente i form av begrensninger på tilbudssiden, selv om det er langt igjen til rekordbestillingene som ga kollapsen på 1970-tallet. Hittil i år er det levert 15 VLCC'er, mens det gjenstår leveranser av ytterligere 26 skip. Det er kun skrapet to VLCC'er hittil i år. I suezmax-segmentet er 22 skip igjen for levering etter at det er levert 11 hittil i år. Tre gamle suezmax'er har avgått med døden.

- Tilbudssiden er et problem, men vi tror det vil bli tatt ut en del gamle skip fremover. Timingen avhenger av special survey-datoer i tillegg til markedsmessige forhold, sier Hammer.

Bassøes Hammer forventer også at et vedtak fra EU om utfasing av enkeltskrogsskip, sammen med et nytt regime i Irak, som trolig innebærer at de gamle båtene mister sin viktigste trade, vil kunne bety en relativ bedring av tilbudssiden i løpet av annet halvår.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere