RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tankhimmelen ikke like blå

Sist oppdatert:
Frontline-sjef Oscar Spieler vedgikk i går at utsiktene for tankmarkedet ikke er like gode som for ett år siden, og mente DnB Nor Markets har mye rett i sitt noe avdempede syn på den videre utviklingen
Det kom frem under en paneldebatt om utsiktene for stortankmarkedet på Marine Moneys Ship Finance Forum torsdag ettermiddag.

- Himmelen er ikke like blå som den var, sa konsernsjef Oscar Spieler i Frontline Management etter at DnB Nor Markets shippinganalytikere Bjørn Giæver og Henrik With i går trakk opp sitt syn på markedet de neste årene.

Flåteveksten for stor

DnB Nor-analytikerne har vært positive til stortankmarkedet de siste to årene, men snudd i februar til et nøytralt syn å markedsutviklingen fremover.

- Vi er ikke negative til tank som sådan, men det er noen aksjer som vi er bekymret for i forhold til prisingen, sa Giæver i sin felles presentasjon med With i går.

Analytikerne tror fortsatt på en kraftig vekst i etterspørselen etter skip, men sa samtidig at de ser at veksten i tankflåten vil gå enda raskere.

- VLCC-flåten har vært nærmest stabil i 10 år på grunn av bufferen av eldre skip. Bufferen er nå borte, og det store spørsmålet er nå hva som skjer i 2010, sa With.

I 2010 skal alle skip med enkle skrog, omkring en tredje del av dagens flåte av supertankere, fases ut av markedet ifølge IMO-reglene, men usikkerheten er stor i forhold til om reglene vil bli håndhevet.

For de nærmeste årene er det ifølge DnB Nor Markets ingen åpenbare kandidater for hugging, og de ser en ytterligere dekobling av forholdet mellom levering av nybygg og skraping.

Ubalanser i prisingen

Giæver og With bekymring over prisingen av tankaksjene er basert på flere ubalanser som har utviklet seg de siste månedene.

- Vi er skeptiske til tankaksjene fordi vi mener forventningen i markedet for ratene i andre halvår ligger for høyt, sa Giæver.

Videre pekte With på den økte differansen mellom skipprisene og utviklingen i spotratene, et forhold som vanligvis er preget av høy korrelasjon.

- Forholdet mellom spotratene og aksjene er også brutt, og vi ser nå at aksjekursene følger oljeprisen, sa Giæver.

- Vi er positive til at VLCC-ratene vil ligge over historiske nivåer fremover, men skeptiske til prisingen, konkluderte Wth.


Erkjenner vanskeligere marked

Både Spieler og de andre topplederne i verdens fremste stortankrederier erkjent at det var mye riktig i DnB Nor-analytikerne svakt negative syn på markedet. Foruten Spieler var konsernsjefene i Oversea Ship holding Group, Morten Arntzen og Teekay Shippings Bjørn Møller i panelet i tillegg til Euronavs finansdirektør Ludwig Criel.

- Jeg synes presentasjonen var god, og tok opp alle de punktene vi må konsentrere oss om, sa Møller.

- DnBs presentasjon var bra, men mangler et moment, den kraftige økning i skipsverftskapasiteten, sa Criel, som ser for seg kraftige effektivitetsgevinster hos de sørøst asiatiske verftene i tillegg til oppbyggingen av nye verft i Kina.

- Jeg vil ikke bli forundret om det igjen blir mulig å bestille VLCC'er med levering i 2008, sa Criel, som heller ikke var i tvil om at kineserne også vil kunne bygge avanserte skip som LNG-skip om ikke altfor lang tid.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere