RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tankmarkedet dundrer videre

Sist oppdatert:
VLCC-ratene stiger markert videre tirsdag, ratene har nå passert 60.000 dollar i Midtøsten, og er dermed opp neste 20.000 dollar siden helgen
Utviklingen i tråd med hva befraktningsmeglere har uttalt til iMarkedet både mandag og tirsdag morgen, og det vises til et sterkt momentum i markedet etter uker med lunken interesse blant befrakterne og lave volumer fra OPEC-produsentene.

- Det stiger videre nå, og vi ser slutninger fra Gulfen til Japan og Singapore på nivåer mellom worldscale 105-110 nå i ettermiddag, sier en megler til iMarkedet nå.

Den siste slutningen gjort er på wroldscale 107,5 for en reise fra Gulfen til Singapore i begynnelsen av juni. Raten tilsvarer over 60.000 dollar dagen, mens tilsvarende slutninger ble gjort på 43.000 dollar dagen før helgen.

Gårsdagens signaler om at OPEC vil reversere kuttet på 1,5 millioner fat pr. dag på møtet i begynnelsen av juni har fått befrakterne på banen for fullt denne uken.

Samtidig har futureskontraktene steget markert på shippingbørsen Imarex. I går spratt de nærmeste månedskontraktene for strekning Midtøsten til Japan opp 10 worldscale punkter til ws 100. Det er ventet videre oppgang i dag i tråd med utviklingen i spotmarkedet.

Frontline-kursen følger spotutviklingen i dag, og er opp 5,9 prosent til 188 kroner.

Fakta:

Frontline eier og/eller opererer en flåte på 39 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 1 VLCC i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

Nordic American Tanker Shipping eier tre suezmax'er som frem til oktober 2004 går på kontrakter til Shell med en garantert minimumsrate på 22.000 dollar dagen.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere