*Nettavisen* Nyheter.

Tankmarkedet mot nytt kryss

Etter heftig aktivitet for julilastene og oppgang i ratene for supertankerne står markedet nå foran en ny korsvei i det august lastene blir det nye objektet

19.05.08 00:30

Det har vært meget høyt tempo i VLCC-markedet de siste par ukene, noe som har fått ratene opp fra bunnen i midten av juni. Det er juli-programmet som har skapt den store aktiviteten, som har ført til fall i det store overhenget av ledig tonnasje.



Mens antallet ledige skip for neste 30 dagene var på vei mot 80 enheter i begynnelse av juni, så teller skipsmeglerhuset Fearnleys nå 41 VLCC'er ventet ledige i den Arabiske Gulf de neste 30 dagene.



- Gitt det faktum at et stort antall av julilastene har blitt sluttet, er det sannsynlig at veldig få laster gjenstår for julidatoer. Det gjenstår å se om befrakterne vil fortsette å gå etter tonnasje like aktivt for august-posisjoner. Om de gjør det eller ikke vil være avgjørende for retningen ratene tar, skriver Fearnleys i sin ukentlige markedsrapport.



I forhold til for en uke siden har ratene fra Gulfen til Japan steget fra worldscale 65 til ws 73,5. Vestover fra Gulfen er ratene for VLCC'ene opp 3 poeng til ws 63. I Vest-Afrika sluttes VLCC'er til US Gulf på ws 82,5, opp 10 poeng den siste uken.



Når det gjelder suezmax-markedet er trenden langt svakere, og ratene har fortsatt å være under press på grunn av den stor interessen for VCC'er som har vært relativt sett billigere å slutte. Dette har ført til at ratene fra Vest-Afrika til USA har falt fra ws 125 til 120 den siste uken. I det indre Middelhav er ratene ned hele 25 poeng til ws 135.



Fakta:

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.



ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.



Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.



VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.



Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.



Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).



Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag