RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tankmarkedet ser bedre ut

Sist oppdatert:
Etter fortsatt stor aktivitet ser det nå endelig ut til at VLCC-markedet strammer seg til igjen, og ratene gjorde et byks på tampen av sist uke
Etter å ha bunnet i begynnelsen av forrige uke har stortankratene vist rekylmodus de siste par dagene, og ifølge skipsmeglerhuset P.F. Bassøe ser de underliggende forholdene nå bedre ut.

Det var fortsatt stor aktivitet sist uke og tilgangen på tonnasje ser nå endelig ut til å bli lavere og gi grunnlag for rateoppgang. Det ble fredag sluttet på worldscale 87,5 eller 49.500 dollar pr. dag fra Midtøste til Fjerne Østen, opp fra ws 68 uken før.

Vestover fra den Arabiske Gulf steg ratene 7,5 poeng til ws 75, som gir en timecharter rate på knappe 50.000 dollar dagen.

Kun i Vest-Afrika fortsatte VLCC-ratene å skli forsiktig nedover også sist uke, og det sluttes nå på ws 100, ned 5 poeng. Det gir en t/c-rate på 61.200 dollar dagen for en rundtur til US Gulf.

- Med kald vær på alle kontinenter og høy oljepris som gjør et nytt OPEC-kutt lite sannsynlig, ser de kortsiktige utsiktene for tonnasjeetterspørselen klart sunnere ut en for litt siden, mener Bassøe.

De melder om 19 supertankere meldt ledig i den Arabiske Gulf de nest 30 dagene.

Suezmax-ratene som har vært igjennom mye av den samme korreksjonen som de dobbelt så store VLCC'ene, fortsatt å merke ratepress sist uke. Lavere aktivitet og kun marginale kør i Bosporus enste ratene i det indre Middelhav ned nye 27,5 poeng til 147,5 som gir 45.500 dollar dagen.

Fra Vest-Afrika til USA steg raten 5 poeng til ws 120 som gir 32.600 dollar dagen.

Fakta:

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere