RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tankmarkedet strammer seg til

Sist oppdatert:
Det har vært økt aktivtet og et strammere supertanekrmarked de siste dagene og ratene lukter igjen på worldscale 100-nivået. Tonnasjeoverhenget er på vikende front
Det går frem av den ukentlige markedsrapporten til skipsmeglerhuset Fearnleys.

Fearnleys ser nå 41 ledige VLCC'er de neste 30 dagene i den Arabiske Gulf, en kraftig forbedring sett fra et reder synspunkt som kan bidra til å holde markedet stramt på kort sikt. For en uke siden var antallet 71.

Dette har ført til et løft i ratene på denne siden av helgen, og VLCC'ene får nå ws 97,5-99 for reiser til Østen, opp fra nivåer rundt ws 80 for en uke siden. Vestover er raten opp nesten 10 poeng til ws 85.

- Den tilstrammende trenden kan føre til press opp på VLCC-markedet i Atlanteren som falt den siste uken, skriver Fearnleys.

VLCC'ene sluttes nå på ws 90 fra Vest-Afrika til US Gulf, som er ned 10 poeng.

Den svake trenden for VLCC'ene vest for Suez har også gitt økende press på suezmax-segmentet hvor ratene falt ytterligere.

Suezmax'ene får nå ws 115 fra Vest-Afrika til østkysten av USA, ned fra ws 122,5 for en uke siden. Det er litt opp fra bunn på ws 100 rett før helgen. Ratene i det indre Middelhav falt hele 22,5 poeng til ws 100 den siste uken.

Fakta:

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere